lauantai 12. kesäkuuta 2021

Liian runsas salaattipöytä, väylien hoitotason hallittu laskeminen ja muita säästökohteita

Kaupunginhallitus julkaisi myöhään perjantai-iltana, kaksi vuorokautta ennen kuntavaalien äänestyksen päättymistä ”Talouden tila ja sopeuttaminen”- nimisen FCG-konsulttiyhtiön tekemän raportin. Raportti sisältää mm. idealistan, mistä kaikesta rahaa voidaan ottaa pois – jos halutaan. Odotetusti lista on pitkä.

Kaupunginhallitus käsittelee maanantaina Karkkilan talouden tasapainottamisohjelmaa vuosille 2021-24 ja asia tulee sitä seuraavana maanantaina kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Kaupunginhallitus tekee sen minkä voi ja mikä tässä tilanteessa on ainoa mahdollisuus: merkitsee raportin tiedoksi, käynnistää tukun selvityksiä ja tarkistuksia ja siirtää kaikki ratkaisut elokuussa työnsä aloittavalle uudelle valtuustolle.

Yksi säästökeino konsulttien listalta tosin aiotaan ottaa käyttöön viipymättä: ”kaupungin painotuotteiden osalta siirrytään pääsääntöisesti digitaalisiin materiaaleihin”. Se on päätös, joka ei tuo valtavia säästösummia, mutta onpahan kortena keossa.

Nyt julkaistun raportin lisäksi on tulossa kaupungin palveluverkkoselvitys, jonka ennakkoasetelman konsultit raportissaan sanovat näin: verkkoon ei ole suuresti tehtävissä – varsinkin, kun käydyt keskustelut ja linjaukset osoittavat, että tähän työhön ei ole suurta valmiutta.”

Poimin raportista 20 kohtaa, joista varmasti riittää keskusteltavaa. Kannattaa muistaa, että konsultit toteavat ettei kaupungin johtoryhmä nähnyt kaikkien esitettyjen keinojen toteuttamista mahdollisena tai mielekkäänä. Ja nämä eivät siis ole kaupunginhallituksen päätösesityksiä.


Suurimmat säästömahdollisuudet


Aloitan niistä idealistan kohteista, joista on mahdollisuus saada eniten säästöjä.

1) Henkilöstön vähentäminen. ”Henkilöstössä on jopa 30-40 henkilötyövuoden karsinnan mahdollisuus”, ehdotuksessa sanotaan. ”Osa tästä on toteutettavissa eläklöitymisiä ja määräaikaisuuksia hyväksikäyttämällä.” Osa tarkoittaa irtisanomisia ja lomautuksia, vaikka sitä ei ohjelmaehdotuksessa sanotakaan suoraan. Käytännössä siis, kun joku jää eläkkeelle, välttämättä ketään ei palkata tilalle.

2) Tuorilan koulun lopettaminen toisi 150 000 euroa säästöä. Oppilaat siirrettäisiin Nyhkälän ja Haukkamäen kouluihin. Koska lapsien määrä on vähenemässä ennusteiden mukaan, tämä ehdotus on listalla, samasta syystä on kohta 3:

3) Haapalan päiväkodin lopettaminen, säästöä 150 000 euroa.

4) työttömien työllistäminen ja aktivoimien, jotta työmarkkinatuen kuntaosuutta ei tarvitsisi enää maksaa yli 400 000 euroa vuodessa. Säästöä arvioidaan olevan saatavissa noin 120 000 euroa. Tästä keinosta olen kirjoittanut mm. tammikuussa 2021. Tämän vaalikauden aikana Karkkilan kaupunki on maksanut työttömyydestä työmarkkinatuen kuntaosuutena jo yhteensä yli 1,7 miljoonaa euroa.

5) Perusturvakuntayhtymä Karviainen. Nostan Karviaisen tähän, vaikka Karviaista ei varsinaisesti ole mukana toimenpide-ehdotuksissa. Lasten ja nuorten laitoshoitoon käytetään Karkkilassa selvästi enemmän rahaa kuin kunnissa keskimäärin, sosiaalihuolto käyttää laskelmien mukaan 275 000 euroa enemmän rahaa kuin tarvevakioinnin perusteella otetaan ja terveydenhuoltoon 460 000 euroa enemmän. Raportti esittelee erilaisia sote-laskelmia, mutta ei ota kantaa siihen, kannattaisiko Karviaisen toimintaa tarkastella jo ennen sotea. Minusta kannattaisi.

6) Senioritalo. En enää edes muista miten monta valtuuston kokousta olen toimittajana seurannut, joissa enemmän tai vähemmän tuohtuneet valtuutetut ovat vaatineet tekemään jotain kaupungin ja KAS asuntojen väliselle sopimukselle. Vuonna 2006 kaupunki teki sopimuksen, jonka mukaan kaupunki lupaa talon käyttöasteen olevan 100% vuoteen 2046 saakka eli kaupunki maksaa tyhjien asuntojen vuokrat. Tilanne on vuosia ollut se, että suuri ellei jopa suurin osa talon asunnoista on tyhjillään, koska asuntojen vuokrat selvästi korkeammat kuin yleinen taso Karkkilassa on.



Murheenkryynit


Senioritalo voisi olla tässäkin kategoriassa, mutta toimikoon se siltana tähän. Sekä senoritalo että

7) Ahmoon koulusta eroon pääseminen (kulut 25 000 e/vuodessa) vaativat todennäköisesti sellaista lakiakrobatiaa, johon kaupungin omassa organisaatiossa ei ole valmiutta. Koulutoiminta on lopetettu jo vuosia sitten, mutta kiinteistöä on hankala myydä koska koulun tontilla on monta omistajaa ja yksi tontin pala on lahjoitettu kunnalle sillä ehdolla, että tontin päällä toimii koulu.

Kummankin kiinteistön sopimusvyyhden selvittäminen on joka tapauksessa tehtävä jossain vaiheessa, eikä selvittelyn hinta halpene.

8) Tonttien myynti, ongelmallisten kohteiden myynti huutokaupalla. Tonttien alennusmyyntikampanjoista on Karkkilassa puhuttu niin kauan kuin muistan eli 1980-luvun puolivälistä alkaen jolloin muutin Karkkilaan. Paras ale on tainnut olla -25%, joka on tietenkin kahvipakettikylkiäistä parempi tarjous, mutta tontin ostajan kannalta se ei ole ollut kokemuksen mukaan erityisen merkityksellinen. Kaikki tonttialeideat on Karkkilassa tyrmätty sillä verukkeella, että ale sekoittaa markkinat täysin ja viestii Karkkilan kaikkien tonttien olevan arvottomia ja muutenkin ihan surkeita. Ihmettelen vain, miksi esimerkiksi naapurikunnassa Lopella tonnin tontit ovat olleet suuri menestys. Talous kasvaa siellä kohisten ja kiinteistöjen arvo nousee. Eivätkö karkkilalaiset luota taitoihinsa tehdä hyvää alekampanjaa kun tuhkaa sirotellaan päälle jo ideointivaiheessa? Vai kuka hyötyy siitä, että tonttikauppa ei käy?

9) Kaupungin kiinteistöjen myynti. Kaupungin kiinteistöt jaettiin jo vuosia sitten kategorioihin, joista yksi oli myytävät kiinteistöt. Vähitellen sieltä on myyty jotain ja joka kerta on valitettu, kun ei saada kunnon hintaa. No ei tietenkään saada kunnon hintaa, kun myytävä kohde huutaa perusteellista remonttia. Myytävää löytyy vielä, mutta kauppahinnat eivät tule olemaan kovin kummoisia.


Arvoitukset


10) Vesilaitosyhteistyö Vihdin tai Lohjan kanssa. Konsultit eivät suoraan sano ”vesilaitoksen myynti”, vaan puhuvat varovasti yhteiskalustosta ja paremmasta valmiudesta riskienhallintaan, mutta tämä on selvä vihje.

11) Lukio. Konsultit toteavat, että vapaaehtoisten (ei-lakisääteisten) palveluiden osuus Karkkilassa kaikkien palveluiden kustannuksista oli 8 prosenttia vuonna 2019 eli runsaat 4,2 miljonaa euroa, josta lukion osuus oli 1,32 miljoonaa euroa. Ja ei, missään ei ehdoteta eikä edes pohdita lukion lopettamista, tämä luku vain kerrotaan.


Erikoisuudet


12) Demokratiasta säästäminen. Kyllä – konsulttien ideana on säästää ”demokratia”-nimisestä menokohdasta 60 000 euroa. Ajatus on, että yhdistetään jo nykyiset yhdistelmälautakunnat eli kasvatus- ja opetuslautakunta ja vapaa-aikalautakunta. Samoin tekninen lautakunta ja ympäristölautakunta yhdistettäisiin. Eikä siinä vielä kaikki. Lautakuntien jäsenten määrää pudotetaan ja kokousväliä pidennetään. Tämä tarkoittaa lautakuntien jäsenten työmäärän kasvua, mutta siihen konsulteilla on pätevä lääke: pienennetään kokouspalkkioita.

Ja kun kerran demokratiasta ehdotetaan säästettäväksi, ehdotetaan sitten kunnolla eli avataan taas hallintosääntö, muutetaan sitä ja annetaan viranhaltijoille vielä enemmän päätösvaltaa. Näin saadaan sitä kuuluisaa ”ketteryyttä” hallintoon! Sähköisiin kokouksiin siirtyminen on järkevä ehdotus, mutta ei kannata jäädä siihen, vaan alkaa tarkistaa pöytäkirjat heti kokouksen yhteydessä. Siitäkin tulee sekä ajan että rahan säästöä.

13) Museo. Suora sitaatti: ”Museon henkilöstömäärä ja tilat ovat erittäin mittavat Karkkilan kokoiselle kaupungille. Valtionosuudet ovat ”ansa”, jolla kunnat hämätään resurssoimaan palveluihin, jotka eivät ole kuntalaisten kannalta tärkeimpiä, eivätkä peruspalveluita.” Konsulteille suosittelen tutustumista Suomen valtion museolakiin ja pohtimista, mikä merkitys menneisyyden tuntemisella on nykyajan toiminnalle ja tulevaisuuden kehittämiselle, miten historia näkyy Karkkilan arjessa päivittäin.

Museoiden tulee edistää kulttuuri- ja luonnonperintöä koskevan tiedon saatavuutta tallentamalla ja säilyttämällä aineellista ja visuaalista kulttuuriperintöä tuleville sukupolville, harjoittamalla siihen liittyvää tutkimusta, opetusta ja tiedonvälitystä sekä näyttely- ja julkaisutoimintaa”, sanoo museolain 1. pykälä.

14) Ympäristöpalveluiden ostaminen. Historian tuntemisesta on helppo hypätä tähän kohtaan ja muistuttaa, että Karkkila ulkoisti ympäristöpalvelunsa aikoinaan Vihdille ja muutaman vuoden päästä päätti hoitaa homman itse. Miksikö? Siksi että homma ei toiminut.

15) Palvelukeskuksen salaattitarjonnan kaventaminen. Hetkinen! Siis on olemassa salaattipöytä, jonka tarjontaa kaventamalla pelastetaan jonkun kunnan ruokahuollon talous. Tuosta salaattipyöydästä on tehtävä nähtävyys, matkailun vetonaula. Karkkilasta salaattipöytien pääkaupunki! Ja jos on olemassa italiansalaatti ja nizzansalaatti, nyt on kyllä äkkiä saatava karkkilansalaatti.


Riidanaiheet


Konsulttien idealistalla on myös joukko potentiaalisia riidanaiheita, kuten esimerkiksi:

16) Hulevesimaksun korottaminen

17) Liikenneväylien hoitotason hallittu laskeminen

18) Työväenopiston kurssitarjonnan vähentäminen

19) Yhdistysten tilavuokrien nosto

20) Maksujen ja taksojen korottaminen, esim. liikuntapaikkamaksun periminen myös alle 18-vuotiailta


Talouden tila


Talouden tila ja sopeuttaminen -raportti muistuttaa, että Karkkilan lainakanta on nyt euromääräisesti suurempi kuin vuonna 1994, jolloin Karkkila oli kriisikunta. Juuri nyt Karkkila ei täytä kriisikunnan kriteerejä, mutta tällä menolla täyttää vuonna 2023 eli ei vielä ensi vuonna, mutta sitä seuraavana vuonna.

Raporttia lukiessa tulee väistämättä mieleen, että eikö Karkkilassa ole tajuttu viime vuosina, missä taloudessa mennään, eikö ole välitetty vai eikö ole ymmärretty? Vai miksi konsultit vääntävät raportissaan ratakiskosta: ”Ylijäämä EI OLE sama asia kuin kassassa olevat rahat” ja ”Käyttöomaisuuden arvo EI ole välttämättä eikä todennäköisestikään sama kuin omaisuuden reaaliarvo”. Raportissa on todellakin käytetty isoja kirjaimia.


... ja ratkaisu on?


Yhtä ainutta ratkaisukeinoa ei ole, vaan monta asiaa jotka pitää toteuttaa ja joissa tulisi onnistua. Konsulttien listassa on hyviäkin asioita ja toimimattomalta tuntuvat ideat voivat pitää sisällään käyttökelpoisia osia Kannattaa lukea lista läpi sillä mielellä, voisiko ideoita kehittää tai kääntää huonolta tuntuva hyväksi.

Paremmasta tulevaisuudesta on Karkkilassa jo signaaleja kuten esimerkiksi Kino Laika, tehdasnäyttämö, hotellitoiminta jne. Olen myös ollut huomaavinani jonkinlaisen sitkeyden ja periksi antamattomuuden nousua Karkkilan hengessä – mikä se ikinä sitten onkaan. Karkkilalla on mahdollisuus saada hyvä ja myönteinen eteenpäin menon ja kasvun kierre käyntiin ja se voi lähteä liikkeelle pienestäkin asiasta. On vain annettava sille mahdollisuus ja siihen on tartuttava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti